To access my list of publications, click on the respective header.
Books
- (ed.) Refractions. Göttingen: Universitätsverlag, 2022 (= Göttinger Schriften zur Englischen Philologie 15).
- (ed.) Transfers and Transmutations. Göttingen: Universitätsverlag, 2015 (= Göttinger Schriften zur Englischen Philologie 10).
- (with K. Sandrock, eds.) Crimelights: Scottish Crime Writing - Then and Now, Trier: WVT, 2015.
- (ed.) "Deepe things out of darkenesse": English and American Representations of Conflicts, Göttingen: Universitätsverlag, 2013 ( = Göttinger Schriften zur Englischen Philologie 7).
- (ed.) Strangers, Migrants, Exiles. Negotiating Identity in Literature, Göttingen: Universitätsverlag, 2012 (= Göttinger Schriften zur Englischen Philologie 6).
- (with J. Müller) Von AEthelraed zum Mann im Mond, Göttingen: Universitätsverlag, 2010 ( = Göttinger Schriften zur Englischen Philologie 4).
- (ed.) "Seht her, auf dies Gemälde und auf dies ...": Zum Umgang mit Bildern aus John Boydells Shakespeare Gallery, Göttingen: Universitätsverlag, 2009 ( = Göttinger Schriften zur Englischen Philologie 2).
- (ed.) Von Puritanern, Relativsätzen und wandelbaren Frauengestalten, Göttingen: Universitätsverlag, 2009 ( = Göttinger Schriften zur Englischen Philologie 1).
- A Midsummer Night's Dream, Bochum: Kamp, 2005 (= Shakespeare und kein Ende 5).
- Deutsch-englische Literaturbeziehungen: Der historische Roman Sir Walter Scotts und seine deutschen Vorläufer, Paderborn: Schöningh, 2001.
Articles
- "Nicholas Crane Two Degrees West (1999) anad Great British Journeys (2007)", in: B. Schaff (ed.), Handbook of British Travel Writing, Berlin: Walter de Gruyter, 2020, pp. 555-573.
- "Navigation Guides for the Vast Ocean of Literature: Writing and Teaching the History of (English) Literature in 1800", in: B. Schaff / J. Schlegel / C. Surkamp (eds.), The Institution of English Literature. Formation and Mediation, Göttingen: V&R unipress, 2017, pp. 105-125.
- "Sir Walter Scott, Waverley (1814)" in: R. Haekel (ed.), Handbook of British Romanticism, Berlin: de Gruyter, 2017, pp. 505-522.
- "Lost in Translation: Robert Burns in Germany", in: M. Pittock (ed.), The Reception of Robert Burns in Europe, London: Bloomsbury, 2014, pp. 9-32.
- "'Our toils obscure': The Parritch and the Partridge, 2013", in: R. Selle, The Parritch and the Partridge: the Reception of Robert Burns in Germany, a History, Frankfurt/Main: Peter Lang, ²2013, pp. 401-406.
- "'Nature's Poet' and Socialist Model: The Reception of Robert Burns in Germany", in: M. Pittock (ed.), Robert Burns in Global Culture (Lewisburg, PA: Bucknell UP, 2011), pp. 73-89.
- (with W. Gehring and S. Kepp) "Interaktivität und eigenverantwortliches E-Learning", in: H.-J. Appelrath (ed.), Auf dem Weg zu exzellentem E-Learning (Münster: Waxmann, 2009), pp. 114-125.
- "Shakespeares Sommernachtstraum und die Boydell Gallery", in: "Seht her, auf dies Gemälde und auf dies ...": Zum Umgang mit Bildern aus John Boydells Shakespeare Gallery (Göttingen: Universitätsverlag, 2009), pp. 79-100.
- "ECHO: English Cultural History Online. Ein Erfahrungsbericht zum Einsatz von eLearning im Bereich Anglistische Literatur- und Kulturwissenschaft", in: R. Andersson, A. Bergs (eds. et als.), logOS. Lernen Organisation Gesellschaft (Osnabrück: Electronic Publishing, 2008), pp. 24-32.
- "'Hallo, Du Schöne! Alles optimal?' Shakespeare, Kunze, Lürig und Ein Sommernachtstraum", in: J. Kühnel, O. Müller, O. Panagl (eds.), Musiktheater der Gegenwart. Text und Komposition, Rezeption und Kanonbildung (Salzburg: Verlag Müller-Speiser, 2008), pp. 325-341.
- "Bidell, Alexander. Das Konzept des Bösen in Paradise Lost. Analyse und Interpretation", in: ECCB 29 (2007), pp. 472-473.
- "'Lesser than Macbeth, and Greater': A 'Stuart Myth' Case Study", in: S. Fielitz (ed.), Literature as History / History as Literature. Fact and Fiction in Medieval to Eighteenth-Century British Literature (Frankfurt/M.: Lang, 2007), pp. 91-103.
- "Scott, Sir Walter", in: L. Finscher (ed.), Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Personenteil, 17 vols., vol. 15: Schoo - Stran (Kassel/Weimar: Bärenreiter/Metzler, 2006), pp. 470-471.
- "'To begin at the beginning': Traum und Wirklichkeit in Dylan Thomas' Under Milk Wood", in: P. Csobadi / G. Gruber / J. Kühnel / U. Müller (eds. et als.), Traum und Wirklichkeit in Theater und Musiktheater. Vorträge und Gespräche des Salzburger Symposions 2004 (Salzburg: Mueller-Speiser, 2006), pp. 267-279.
- "Nationale Unterschiede? Sophia Lee und Benedikte Naubert", in: M. Henn / I. von der Lühe / A. Runge (eds.), Geschichte(n) - Erzählen. Konstruktionen von Vergangenheit in literarischen Werken deutschsprachiger Autorinnen seit dem 18. Jahrhundert (Göttingen: Wallstein, 2005), pp. 215-230.
- "Englischer Nationaldiskurs" (CD-Rom-Beilage), in: F. Lauterbach / F. Paul / U.-C. Sander (eds.), Kulturelle Alteritätskonstruktionen in interkulturellen Vernetzungen. Testimonien und Erläuterungen zur literarischen und sprachlichen Emanzipationstopik. Beilage zum Band Abgrenzung - Eingrenzung. Komparatistische Studien zur Dialektik kultureller Identitätsbildung (Göttingen: Wallstein, 2004), s. p.
- "Benedikte Naubert and Sir Walter Scott: Further Suggestions towards a Genealogy of the Historical Novel", in: W. Huber (ed.), The Corvey Library and Anglo-German Cultural Exchanges, 1770-1837 (München: Fink, 2004), pp. 131-145.
- "'There are verie few Englishmen that know, bicause we want the books': On English Descriptions of Scotland Before and After 1603", Renaissance Forum 7 (2004), s. p.
- "Woefully deficient in knowledge of Costume & manners": Scott's English Predecessors", Erfurt Electronic Studies in English 11/2001, s. p.
- (review) "W. Koppenfels: "'A Deluge of Authors': Popes Dunciad oder die Apokalypse der Buchkultur", in: P. Goetsch (ed.), Lesen und Schreiben im 17. und 18. Jahrhundert. Studien zu ihrer Bewertung in Deutschland, England, Frankreich, Tübingen: Narr, 1994, pp. 209-222," in: Scriblerian 29 (1996), p. 24 f.
Web Projects
(with S. Juterczenka) "ELEP - Das englische Literatur-Emanzipations-Projekt / The English Literary Emancipation Project", available online (since Feb 2002).